Waarom verzekeringen geen schuimkraag hebben

Heel soms zouden we willen dat verzekeringen net zo tastbaar zijn als, laten we zeggen, een nieuw biercontract voor de club. Je gaat in onderhandeling met een bierbrouwer. De vertegenwoordiger komt langs, bij voorkeur in de namiddag, en houdt een mooi verhaal. Kosten en baten worden gedeeld, een offerte wordt gemaakt, en natuurlijk kun je even proeven. Het is tenslotte in de namiddag. Mooie schuimkraag, goede temperatuur, mooi glas en lekker van smaak.

Verzekeringen hebben dat allemaal niet. Je kunt verzekeringen niet proeven. Verzekeringen hebben geen kleur en al helemaal niet goudgeel. En ook geen schuimkraag. Je kunt er niet eens naar kijken. Want ze zitten in een map. En die map staat in een kast. En die kast staat in de bestuurskamer. En niemand kijkt er naar om, want ‘het is toch ooit prima afgesloten?’

Maar het biercontract en de energielevering worden geregeld aan een kritische blik onderworpen. En dat is met goede redenen. Technische ontwikkelingen zorgen voor een evaluatie van de energielevering. Of aanschaf van lichtmasten. Of de aanschaf van LED-verlichting. En bier? Ja, bier is bier, zullen velen zeggen. Maar ook de biermarkt is de afgelopen jaren sterk veranderd. En dus ook de prijzen. En de soorten. We worden met z’n allen steeds veeleisender. Bovendien zou het zomaar kunnen zijn dat je op een nieuw biercontract forse besparingen kunt realiseren voor je club. En dat is altijd mooi.

Waarom worden verzekeringen dan nooit eens nageplozen op kostenbesparingen? Of gekeken naar uitbreiding van de dekking, bijvoorbeeld doordat je LED-verlichting hebt aangeschaft? Ook in verzekeringsland staat men niet stil. Er komen nieuwe aanbieders die anders naar ‘verzekeren’ kijken. Die de club actief meenemen in de gedachte dat je als club geweldig kunt besparen, als je actief beleid voert op verzekeringen. Bijvoorbeeld door met die nieuwe aanbieder goed te kijken naar preventiemaatregelen. Of eens een boompje op te zetten over aansprakelijkheid, een zichzelf sterk ontwikkelend aspect van verzekeren. Niet alleen voor de leden, vrijwilligers en bezoekers van de club, maar ook voor bestuurders.

Vroeger, ja vroeger was alles beter. Maar dat geldt niet voor verzekeren. De grote banken en verzekeraars die een sponsorbord langs het veld hadden zijn er steeds minder. Schaalvergroting is het sleutelwoord. Welke vereniging kan het sponseren van de wedstrijdbal van de zondagmiddag-half-drie-wedstrijd nog probleemloos voor elkaar krijgen?

Er zijn nu aanbieders van verzekeringen die werken met gespecialiseerde sportverzekeraars die fors lagere premies dan de grote Nederlandse verzekeraars bij de clubs in rekening brengen. En die aanbieders waren er tot voor kort niet. De grote Nederlandse verzekeraars vegen sportverenigingen namelijk op een hoop met alle horecabedrijven en daarom betalen sportclubs echt structureel zo’n dertig procent teveel premie. En dat terwijl de dekking zo’n gespecialiseerde sportverzekeraar minimaal zo goed is als die van de Nederlandse verzekeraars, maar vaak ook beter.

Dus, sportbestuurders: pak nou die map eens uit de kast. En stel jezelf de vraag: als onze premie nu eens dertig procent naar beneden kon, wat zouden we dan besparen? En: hoe kom ik erachter wat we kunnen besparen? En: hoe kom ik erachter of onze dekking nog aansluit bij alles wat we hebben? Daar kom je maar op een manier achter: bel of mail ClubZeker. Ga naar www.clubzeker.nl. Wie weet drinken we binnenkort samen dat biertje bij u aan de bar. Om te vieren dat we ook bij uw vereniging die dertig procent besparing konden realiseren.