Sportclubintermediair ClubZeker: ‘Eind dit jaar zijn we marktleider’
26 januari 2023
ClubZeker is sinds 1 januari coverholder van Lloyd’s of London in de Benelux. Het Friese advieskantoor, dat inspeelt op de behoeften van sportverenigingen, voegt zich daarmee tot een kleine club van twintig. Initiatiefnemers Jelte Buikema en Kasper Huizinga vertellen (in het Assurantie Magazine van 25 januari jl.) trots over de verkregen volmacht en blikken vooruit. “We zijn vorig jaar met 30 procent gegroeid en zien die groei de komende jaar nog wel doorgaan”, aldus Buikema.
Huizinga vertelt hoe ClubZeker tot voor kort een line slip bij Lloyd’s had. “Dat is een aanstelling bij een van de grote underwriters van Lloyd’s, AXA XL Sports & Leisure. Vier jaar geleden hebben we ze ons businessplan laten zien. We zaten toen bij een partij zonder goed Brexit-scenario en we waren kennelijk opgevallen in Londen. AXA XL Sports & Leisure heeft ons toen zelf benaderd.”
De pen in handen
Elke sportclub die ClubZeker wilde verzekeren, moest eerst worden voorgelegd aan de underwriter van AXA. Dat is niet langer nodig, laat Huizinga weten. “We hebben de pen in handen en beslissen nu zelf of we een klant willen accepteren. We zijn dus acceptant geworden namens Lloyd’s, maar wel binnen de muren van AXA XL Sports & Leisure. Zijn we onzeker over een risico of gaat het om een erg groot risico, dan overleggen we dat even met ze.”
“Het is voor ons een enorme waardering dat ze ons een volmacht willen geven en het volste vertrouwen hebben in de toekomst”, zegt Buikema. “Het hele proces is nu in eigen beheer. Onze dienstverlening gaat daardoor sneller. We kunnen zelf accepteren en hoeven niet langer te overleggen met de underwriters in Londen. Een klant krijgt sneller een offerte en wordt sneller geaccepteerd. Dat geldt ook bij prolongatie.”
Vrijwilligerscultuur
Toen Buikema en Huizinga zes jaar geleden met ClubZeker begonnen, was het verzekeren van sportclubs in Nederland nog een witte vlek volgens Huizinga. “We kregen vrij snel in de gaten dat sportverenigingen exoten zijn. Al is het alleen al vanwege een paar punten. Zo worden ze bestuurd door vrijwilligers, terwijl het eigenlijk bedrijven zijn. Die vrijwilligerscultuur is uniek in Nederland en is echt goud waard voor de vereniging, maar ook voor de verzekeraars.”
Als voorbeeld noemt Huizinga de onderhoudsploeg van vaak gepensioneerde mensen die een paar keer per week naar de sportclub komen om zaken op te knappen. “Dat zijn allemaal activiteiten die bijdragen aan uitstel en zelfs afstel van schade. Ons schadeprofiel is dankzij die vrijwilligers veel gunstiger dan het gemiddelde mkb in Nederland. Daarom ligt onze premie vaak tussen de twintig en dertig procent lager dan gebruikelijk in de markt, terwijl onze voorwaarden zeer compleet zijn.”
Hoofdleveranciers
Hoewel de eerste paar jaren voor ClubZeker ‘best lastig’ waren, was het advieskantoor al gauw geen new kid on the block meer. “Interpolis, Nationale-Nederlanden, Aon en ASR zijn onze hoofdleveranciers”, zegt Huizinga. ClubZeker zegt namens verenigingen de oude polis op. “We hebben al honderden polissen opgezegd bij deze verzekeraars. Wie daar opzegt, komt bij ons”, legt hij uit.
Volgens Huizinga doen alle verzekeraars die sportverenigingen in hun portefeuille hebben het er ‘even bij’. “Ze hebben geen focus op de doelgroep, terwijl het een hele grote en vooral ook dankbare doelgroep is. Het vergt specifieke kennis om die doelgroep vanuit je zorgplicht goed te kunnen bedienen. We kennen de collectieve regelingen van de bonden, en de kwaliteit daarvan. Maar we weten ook alles over de BOSA, een subsidieregeling in het kader van investeringen van de vereniging”, legt hij uit. “De grote verzekeraars en intermediairs werken met het piepjessysteem: zolang de klant niet piept, doen ze niks. Dat doen wij fundamenteel anders.”
Buikema: “Wat we ook regelmatig tegenkomen, is dat bijvoorbeeld tennisverenigingen gebruik kunnen maken van een goede collectieve regeling via de tennisbond. Daar kunnen ze voor heel weinig hun aansprakelijkheidsverzekering regelen. Sommige tussenpersonen laten dat soort verenigingen toch een aparte aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Ze zijn dan dubbel verzekerd en het kost ze een paar extra honderd euro.”
Volgens Huizinga kan iedereen wel een polis verkopen. “Maar de dienstverlening eromheen maakt het compleet.” Als voorbeeld noemt hij de clubhuistaxatie en ClubKeuring: een inspectie door een eigen keurmeester. Maar ook Scope Sport Electra Keuring, een maatwerkoplossing voor een alarmsysteem in samenwerking met Woonveilig. “Dat wordt gewaardeerd door de doelgroep.”
Zonnige toekomst sportclubintermediair
Sportverenigingen hebben het de afgelopen twee jaar moeilijk gehad door corona. Nu hebben ze last van de hoge energieprijzen en stijgende premies. Toch zeggen Jelte Buikema en Kasper Huizinga dat ze geen klanten zien stoppen of vertrekken. “We zien een enorme groei in het aantal aanvragen van nieuwe verenigingen. Die groei is nog zeker niet voorbij. Er gaat geen week voorbij zonder nieuwe klanten”, vertelt Buikema.
Sportclubs willen in hun zoektocht naar kostenbesparingen ook de verzekeringen onder de loep nemen. “De toekomst ziet er zonnig uit. We zijn vorig jaar met dertig procent gegroeid en we zien die groei de komende jaren nog wel doorgaan. Er zijn in Nederland nog zo verschrikkelijk veel sportverenigingen die we kunnen verzekeren.” Huizinga: “We denken dat we eind dit jaar marktleider zijn.”