Vrijwilligers als stille kracht achter lage schadecijfers

10 april 2024

De Friese sportintermediair ClubZeker groeit door. Het marktleiderschap dat eigenaren Jelte Buikema en Kasper Huizinga vorig jaar ambieerde, is volgens hen behaald. Assurantie Magazine gaat met ze in gesprek en publiceerde dit interview. Onder meer over hoe ze de vruchten plukken van de consolidatie en hun positie van ‘beste jongetje van de klas’ bij Lloyd’s of London.

Eens per jaar gaat het tweetal er samen even tussenuit. Twee dagen lang gaan ze weg uit hun normale werkomgeving om elkaar zogezegd weer in de ogen te kijken. Een terugblik, een vooruitblik en een beetje ontspanning. Zo zijn Buikema en Huizinga net terug uit Londen waar ze de kantoorruimte van verzekeraar AXA twee dagen voor hun overleg mochten gebruiken.

Meer dan 500 sportverenigingen

In gesprek met AM delen ze dat ClubZeker ook het afgelopen jaar met 30 procent gegroeid. De portefeuille wordt steeds groter, vertellen ze. “Inmiddels hebben wij meer dan 500 sportverenigingen in de boeken. Onze ambitie was het marktleiderschap, dat is inmiddels gerealiseerd. Wij zijn marktleider in Nederland als het gaat om het verzekeren van sportverenigingen met eigen accommodatie”, aldus Huizinga.

In het begin waren dat vooral veel kleine sportverenigingen, vertelt Buikema. In de loop der jaren meldde zich steeds meer grote sportverenigingen, soms met meer dan duizend leden. Daarmee heeft ClubZeker ook qua premievolume de afgelopen jaren veel meters gemaakt.

‘Sommige schades zien we niet’

De heren vertellen trots over de persoonlijke aanpak die hun adviesbedrijf kenmerkt. Zo zijn ze ook ’s avonds en in het weekend bereikbaar voor klanten. Maar wat echt uniek is voor ClubZeker zijn de lage schadecijfers dankzij onder meer de vrijwilligers die zich bij sportverenigingen inzetten om schades te voorkomen en te herstellen.

Dat betekent dat we sommige schades niet eens zien en deze ook niet op het bord van de verzekeraar komen”

Huizinga: “Dat betekent dat we sommige schades niet eens zien en deze ook niet op het bord van de verzekeraar komen. We vinden het belangrijk dat de vrijwilligers die zich hiervoor inspannen weten dat ze niet alleen nuttig werk doen voor de vereniging, maar ook voor de verzekeraar.”

Onderhoudsploeg van de maand

Elke maand selecteren Buikema en Huizinga een ‘onderhoudsploeg van de maand’. Deze groep vrijwilligers ontvangt dan namens ClubZeker een traktatie. “Het wordt zeer gewaardeerd dat wij ze in het zonnetje zetten. Ze hebben een belangrijke functie en dat wordt weleens onderschat”, vertelt Buikema.

“Maar ook bij grote schades wordt met behulp van vrijwilligers de schadelast beperkt. Ondanks dat een vereniging daar vaak een vrijwilligersvergoeding voor krijgt, scheelt het veel in de kosten”, vervolgt hij.

Laag schadepercentage

Dit verhaal heeft inmiddels ook de verzekeraars bij Lloyd’s of London bereikt, waarvan ClubZeker coverholder is. “Van de coverholders die onder AXA Sports & Leisure vallen, zijn we de club die snel groeit en absoluut het laagste schadepercentage heeft. Daar wordt over gepraat”, aldus Huizinga.

Of de vrijwilligerscultuur in andere Europese landen hetzelfde is als in Nederland, kan hij niet zeggen. “We hebben geen ambitie om onze vleugels uit te slaan naar het buitenland. Als we 13 procent marktaandeel hebben, betekent dit ook dat we 87 procent nog niet hebben. In Nederland willen we nog flink groeien”, zegt Huizinga. De verzekeraars en intermediairs consolideren. Ze willen dat alle producten worden gestandaardiseerd”

Mismatch

Buikema verwacht dan ook Clubzeker de komende jaren verder groeit. “De verzekeraars en intermediairs consolideren. Ze willen dat alle producten worden gestandaardiseerd. De verzekeringen die bestemd zijn voor het mkb, worden ook gericht op sportverenigingen. Dat is een mismatch”, zegt hij.

Volgens Buikema zien sportclubs dit ook steeds meer in en zijn ze op zoek naar een partij die specifiek voor hen geschikt is. “Die ontwikkeling is voor ons heel gunstig, want wij groeien al een tijdje tegen de klippen op.”

“We zien volop kansen”, vervolgt hij. Mogelijk is het team dan wel aan uitbreiding toe, maar dat is geen probleem volgens hem. Zelf gas terugnemen is nog niet het plan. “We zijn misschien wel wat ouder, maar we hebben nog volop energie.”

ClubKeuring

Naast het werk van de vrijwilligers doet ClubZeker bij elke nieuwe klant een inspectie op meer dan 200 punten. Deze ClubKeuring wordt gedaan door de eigen keurmeester, Iwan ter Huurne. Elke 5 jaar wordt deze keuring zonder extra kosten voor de vereniging herhaald. De check bestaat uit drie delen:

  • Voldoet de vereniging aan de wettelijke eisen? Denk aan een keuring van elektra, brandblussers, IVA-certificaat voor vrijwilligers met bardienst, AVG compliant etc.
  • Voldoet de vereniging aan de eisen van de verzekeraar? Denk aan alarmsysteem, branddeken, thermostaatbeveiliging op frituur etc.
  • Tips en tops over om veiliger te sporten en slimmer aan preventie te doen.